was successfully added to your cart.

CAN-BUS oraz iOSD mini w DJI Phantom 1

By 9 lutego 2014PORADY, PRZERÓBKI

Jeśli posiadasz Phantoma w wersji 1 (lub 1.1.1) i chciałbyś korzystać z iOSD, to wykonaliśmy  hack płyty głównej, aby mogła obsługiwać port CAN-BUS (dostępny dopiero w wersji Phantoma 2 na płozie). Dodatkowo odchudzilismy Phantoma o zbędny balast, co wydłużyło jego czas lotu. – tak, jest to możliwe i nie trzeba od razu przesiadać się na P2, w szczególności, gdy ktoś zainwestował trochę pieniędzy w Phantoma 1!

Warunkiem przeprowadzenia modyfikacji jest posiadanie płyty DJI Phantom Upgrade Kit (P330CB-H3-2D v1) i umiejętności lutownicze.
Sama płytka kosztuje około 300zł
Jako ciekawostka dodam, że płyta w P2 to v2 tej samej co płyta z Upgrade Kit.

Płytka ma swoje inne zalety. Jeśli ktoś używa gimbala Zenmuse H3-2D, nie musi pakować do środka PMU i GCU, wiec odchodzą 2 zbędne kostki oraz kostka Can-HUB (w przypadku chęci podpięcia iOSD) , a to już sporo gramów mniej (dalej będą szczegóły). GCU jest zintegrowane w nowej płycie, więc 8 żyłowy kabelek z Zemnuse wraz z downlinkiem idzie prosto do płyty, a w środku Phantoma mamy więcej miejsca na inne klocki.

Schemat płyty P330CB-H3-2D i miejsce, gdzie należy wykonać modyfikacje:

Tak wygląda z bliska miejsce, w którym należy dokonać przeróbek:

Oznaczenia pinów:

-L – Can-Bus Low (CL)
-H – Can-Bus High (CH)
-G – Ground – uziemienie
-V – regulated Voltage. Nie mylić z napięciem baterii!

UWAGA! Przed przystąpieniem do lutowania i modyfikacją samej płyty:
1. Musimy zerwać silikon w miejscu, gdzie znajdują się piny V i G. Najlepiej zrobić to nożykiem- ale uwaga, żeby nie uszkodzić płyty!
2. Musimy ostrożnie zdrapać folię na pinach L i H – najlepiej zrobić to czymś ostrym. Ja to robiłem ostrym śrubokrętem.

Wygląd płyty po pozbyciu się silikonu i zdrapaniu pinów wraz z przylutowanymi kabelkami:

Teraz zobaczmy, co kryje w środku iOSD mini:

Po rozkręceniu śrubek, ściągnięciu obudowy i zdrapaniu białego silikonu należy odlutować kabelki (chyba, że ktoś woli odcinać wtyczkę z kabla – bo tak też można – odejdzie lutowanie kabelków do iOSD).
Mamy tutaj następujący rozkład pinów (L ,H , V i G) na płytce iOSD

Lutujemy wszystko w całość.
Mamy tutaj tak naprawę 2 sposoby na przylutowanie iOSD do płyty Phantoma:
1. Ucinamy wtyczkę Can-Bus od iOSD i lutujemy kabelki do płyty głównej Phantoma. UWAGA na kolory kabli, bo potrafią być różne w iOSD! Wtedy pakujemy cale iOSD mini do Phantoma wraz z jego obudową.
2. Odlutowujemy kable z iOSD i lutujemy własne. Trzeba odpowiednio przylutować kable, tak aby nie narobić szkód. Pozbywamy się dodatkowej masy obudowy iOSD i kabla.

W naszym przypadku zdecydowaliśmy się na 2 przypadek. Tak to finalnie wygląda.

Oznaczenie kabli ze zdjęcia powyżej:
– niebieski – oznacza „L”
– biały – oznacza „H”
– czerwony- oznacza „V”
– czarny – odnacza „G”
Płytkę iOSD przykleiliśmy dwustronną taśmą samoprzylepną w miejscu, gdzie nie było żadnych układów. Lutowania dobrze tez zakleić białym silikonem.
Przed złożeniem obudowy warto podpiąć się do IOSD przez port miniUSB i wykonać upgrade firmware – dostaniemy wtedy dodatkowa ikonkę na ekranie – „azymut”

Ile zaoszczędzamy na wadze przy takiej instalacji?

Same części od Zenmuse (GCU i PMU + kable) to jakieś 22+28+20 = 70g.
Jak chcemy podpiąć iOSD to dodatkowo waga Can-Bus HuB = 30g
Obudowa i kabel iOSD = 12g
Wiec razem to jakieś ponad 112g dodatkowego, zbędnego balastu.

iOSD razem z kablem (16g). Bez obudowy 4g.

iOSD bez kabla (4g)

Na końcu zamieszczamy zdjęcie  kabla połączeniowego iOSD, ImmersionRC i płyty Phantoma wraz z wbudowanym włącznikiem ON/OFF odcinającym zasilanie FPV.

Waga nadajnika ImmersionRC (najlżejszy na rynku i zarazem b.dobry jakościowo):

Waga nadajnika z anteną:

Waga okablowania:

Masa całego zestawu FPV (iosd z obudową i kabla, nadajnik ImmersionRC, kable połączeniowe, antena spiro) – 54g.
Masa całego zestawu FPV (iosd bez obudowy i kabla, nadajnik ImmersionRC, kable połączeniowe, antena spiro) – tylko 42g !

Przy możliwościach takiego zestawu FPV jak ten i tak niskiej masie, aż grzech się nie skusić na modyfikację. Phantom praktycznie tego nie poczuje, a frajda z lotu niesamowita!

2 komentarze

Leave a Reply